Relatiegeschenken
Het lijkt zo eenvoudig. Het woord zegt het eigenlijk al. Een geschenk voor een relatie. Waarom wordt het dan zo vaak verward met een reclame artikel? Bij een echt cadeau ga je uit van de relatie aan wie je wat schenkt. Een presentje waarmee je laat zien dat je hem of haar waardeert. Zonder dat je als tegenprestatie verlangt dat de naamsbekendheid van je eigen bedrijf wordt uitgedragen.
Relatiegeschenken zijn geen uitgave maar een investering, zo blijkt uit vele (internationale) onderzoeken. Overigens, we gebruiken vaak het woord relatiegeschenken, maar in feite is een betere verzamelnaam Promotionele Artikelen. Hier vallen naast relatiegeschenken, ook giveaways, premiums, incentives en gadgets onder.
Waarom worden promotionele artikelen ingezet en steeds populairder als marketingmedium:
- Promoten van naamsbekendheid
- Imago van het bedrijf of merk wordt positief beïnvloed en daarnaast ook tastbaar
- Waarderen (en dus investeren) van (klant)relaties
- Waar voor je geld! Relatiegeschenken zijn buitengewoon kosteneffectief vergeleken met een advertentie of mediacampagne
- Een lange ‘levensduur’ hebben
- Ze zorgen dat je boodschap langere tijd, en ook op meerdere momenten, bij je doelgroep zichtbaar is.
- Een relatiegeschenk wordt vaak door veel meer personen gebruikt, laat staan gezien…
- Behouden van bestaande klanten levert vele malen meer op dan het binnenhalen van nieuwe klanten.
- Onderzoek heeft aangetoond dat mensen positiever over een bedrijf denken nadat zij een relatiegeschenk hebben gekregen